Geen categorie

Je krijgt wat je denkt en verwacht…

Zeg eens eerlijk…
Heb je ooit gemerkt dat je jezelf vertelt dat je slecht in slaap zult vallen en vervolgens daadwerkelijk moeite hebt om in slaap te komen? Dit fenomeen staat bekend als de self-fulfilling prophecy. In andere woorden : je krijgt wat je denk en verwacht.
Dit kan een aanzienlijke impact hebben op je slaappatroon. De self-fulfilling prophecy is een psychologisch concept waarbij de verwachtingen of overtuigingen van iemand leiden tot gedrag dat deze verwachtingen waar maakt, zelfs als ze aanvankelijk ongegrond waren.

Je bent wat je zegt?

De self-fulfilling prophecy komt ook naar voren op de manier waarin jij jezelf manifesteert in een gesprek over slapen en gezondheid. Plak jij jezelf het label op van “ik ben al jarenlang een slechte slaper?” Of “goed slapen zal mij wel nooit gaan lukken!”
Ook met deze uitspraken raak je de kern aan van het voortbestaan van chronische slapeloosheid. Het beeld en de gedachten die je van jezelf hebt op het gebied van slapen bepaald wat er met het slapen gebeurd.
Negatieve gedachten en overtuigingen over je eigen vermogen om goed te slapen kunnen leiden tot een vicieuze cirkel van slapeloosheid. Als je bijvoorbeeld gelooft dat je elke nacht worstelt om in slaap te vallen, creëer je onbewust angst en spanning rond het naar bed gaan. Deze spanning kan het moeilijker maken om te ontspannen en in slaap te vallen wanneer je dat eigenlijk wilt.

Daarnaast kan de self-fulfilling prophecy ook invloed hebben op de kwaliteit van je slaap. Als je gelooft dat je de volgende dag uitgeput zult zijn vanwege een vermeend gebrek aan slaap, creëer je een mindset van vermoeidheid en slaperigheid. Dit kan leiden tot een negatieve verwachting over hoe je je zult voelen bij het ontwaken, zelfs als je eigenlijk voldoende hebt geslapen. Als gevolg daarvan word je mogelijk daadwerkelijk vermoeider, omdat je jezelf hebt overtuigd dat je dat zult zijn.

Laat het in je voordeel werken!

Je kunt het principe van self-fulfilling prophecy negatief benaderen, je kunt het ook omkeren en er een positieve draai aangeven.
Door anders naar jezelf te gaan kijken ontstaat er een betere basis voor een goede slaap.
Je geeft je slaapprobleem een label door jezelf constant een slechte slaper te noemen.
Dit labelen heeft een krachtige werking met als gevolg dat je er naar gaat handelen.
Het label veranderen van slechte slaper in een ‘tijdelijke’ slechte slaper maakt de druk al minder groot.
Het probleem van slapeloosheid kun je niet ontkennen, maar het neemt minder bezit van je.
Als je in je hoofd slapeloosheid maakt van iets wat bij je hoort dan wordt het ook echt een deel van jou. Het loslaten en ervan gaan herstellen wordt op deze manier extra moeilijk. En dit kun je eenvoudig keren…

 

Aanbevolen artikelen

This will close in 0 seconds